Humus - poznaj właściwości wyjątkowej pasty

Udostępnij

Humus i hummus to dwie różne rzeczy. Hummusem nazywana jest pasta z ciecierzycy i sezamu, a pochodzi z Bliskiego Wschodu. Mimo tego, że zawiera sporo kalorii, w krajach azjatyckich jest jedzony bardzo często jako dodatek do prawie każdego posiłku. Jakie właściwości i dobroczynne składniki zawiera hummus? Czym hummus różni się od humusu?

Humus z ciecierzycy

Hummus jest to tradycyjna potrawa z kuchni wschodniej i indyjskiej. Wykonuje się ją z ciecierzycy, a przepis na tę pastę przekazywany jest z pokolenia na pokolenie. Natomiast humus są to organiczne szczątki, głównie roślinne, nagromadzone w glebach. Jak widać, różnica jest ogromna.

Samo słowo "hummus" w języku arabskim to ciecierzyca (inaczej - groch włoski). Hummus przyrządza się z ugotowanej ciecierzycy z dodatkiem pasty tahini (sezamowej). Opcjonalnie można dodać czosnek, przyprawy (sól, pieprz, kurkumę), oliwę z oliwek, natkę pietruszki oraz sok z cytryny. Całość miksuje się na gładką pastę o dość gęstej konsystencji. Można jeść go jako dip do warzyw lub pastę do smarowania na pieczywo.

Na Bliskim Wschodzie oraz w Indiach ciecierzyca jest uprawiana od wieków. Istnieje legenda, według której ciecierzyca rosła w Wiszących Ogrodach Babilonu, które są uważana za jeden z siedmiu cudów świata. Ta sama legenda datuje pierwsze powstanie hummusu w XII wieku. Według tej opowieści przyrządził ją sułtan Saladyn. W tym momencie nie da się ustalić dokładnego pochodzenia hummusu. Jest to danie tak powszechne i znane na całym Bliskim Wschodzie, że nie sposób ustalić nic pewnego. 

pasta humus

Humus - wartości odżywcze

Ciecierzyca to roślina strączkowa bogata w białko i inne wartości odżywcze. Zawiera wiele witamin i minerałów potrzebnych do prawidłowego i zdrowego funkcjonowania organizmu. Bardzo często hummus jest jedzony wśród wegetarian, ponieważ to dobre źródło białka ze względu na bardzo korzystne połączenie ciecierzycy z sezamem. Taka kombinacja dostarcza aminokwasu metioniny, dzięki czemu biało w hummusie jest bardzo dobrze przyswajalne. Oprócz tego hummus zapewnia uczucie sytości przez długi czas. Nie tylko białko jest powodem, dla którego warto jeść hummus. Jest on również dobry źródłem żelaza, którego brakuje w diecie wegańskiej i wegetariańskiej. Skorzystają także osoby cierpiące na anemię i niedobory tego pierwiastka. Hummus mozna przygotować samemu albo znaleźć w sklepach, coraz częściej sieciowe sklepy oferują w swoim asortymencie hummus.

Hummus - wartości odżywcze (na 100 g produktu)

Wartość energetyczna - 166 kcal
Białko ogółem - 10 g
Tłuszcz - 7,9 g
Węglowodany - 14,3 g
Błonnik - 6 g

Witaminy (procent zalecanego dziennego spożycia)

Tiamina – 0,2 mg (12%)

Ryboflawina – 0,1 mg (4%)

Witamina B6 - 0,2 mg (10%)

Foliany - 83 µg (21%)

Witamina A – 30 IU (1%) 


Minerały

Wapń – 38 mg (4%)
Żelazo - 2,4 mg (14%)
Magnez - 71 mg (18%)
Fosfor - 176 mg (18%)
Potas - 228 mg (7%)
Sód – 379 mg (16%)
Cynk - 1,8 mg (12%)
Miedź - 0,5 mg (26%)
Selen - 2,6 µg (4%)