Jarmuż - niezwykłe warzywo o wysokiej wartości odżywczej

Udostępnij

Wyrazisty i pikantny, z posmakiem goryczki, raduje dietetyków nawet pomimo niewielkiej dostępności. Dzięki jednak wzrastającemu zainteresowaniu konsumentów, ma szansę na stałe zagościć na naszych stołach, poprawiając smak i czyniąc dania zdrowszymi.

Jarmuż

Jest dwuletnią rośliną z rodziny kapustowatych, a wygląda jak krzyżówka kapusty z brokułem. Za dobroczynny wpływ na zdrowie, doceniony m.in. w Skandynawii, w Polsce uznawany najczęściej za roślinę ozdobną. Błąd postrzegania tkwi w ozdobnych fioletowo-zielono-brązowych liściach warzywa, będących cennym źródłem białka, błonnika, witamin oraz składników mineralnych.

Można go zbierać od września, ale czyni się to dopiero po pierwszych przymrozkach, gdyż ujemna temperatura powoduje zanik goryczki, a za to wytwarza cukry nadające mu słodkiego posmaku. Zakupiony, jest w tym celu myty i zamrażany. Do spożycia używany na wiele sposobów: jako surówka (sałatki przyrządza się z młodych, mniejszych listków, a duże i twardsze poddaje obróbce termicznej), miksowany do koktajli i soków, podsmażany, gotowany- najlepiej na parze (krótko gotując, nie wpływamy na właściwości zdrowotne, a obróbka czyni go lekkostrawnym); można go również blanszować i piec.

Oprócz tych zalet posiada jednak wadę… zawiera szczawiany, mogące tworzyć kamienie nerkowe.

właściwości jarmużu

Jarmuż – właściwości

Przy jednej wadzie ma nieproporcjonalnie więcej zalet:

- Z ogromną zawartością wapnia (ma go więcej niż mleko!), niezastąpiony w prewencji i leczeniu osteoporozy;
- wapń w połączeniu z potasem, wspomaga regulacje ciśnienia tętniczego krwi;
- jako bogate źródło witamin: A, E oraz C, niszczy wolne rodniki powstające zarówno podczas przygotowywania żywności, jak i w wyniku procesów metabolicznych w organizmie, a powodujące szereg nowotworów;
- hamuje rozwój miażdżycy;
- witamina K, dzięki regulacji krzepnięcia krwi, łagodzi obfite menstruacje, a według najnowszych badań również działa przeciwnowotworowo;
- bogaty w karetonoidy (beta-karoten, luteinę, zeaksantynę) - przeciwutleniacze, odpowiadające za hamowanie szkodliwych procesów oksydacyjnych i zapobiegające rozwojowi chorób nowotworowych oraz układu krążenia. Karotenoidy zmniejszają występowanie nowotworów takich jak: rak jamy ustnej, krtani, przełyku i pęcherza moczowego, a luteina i zeaksantyna zapobiegają dodatkowo zwyrodnieniu plamki żółtej.
- źródło przeciwnowotworowego i przeciwzapalnego sulforafanu oraz flawonoli, a także indoli, chroniących przed rakiem piersi.

koktajl z jarmużu

Aby niczego nie stracił ze swych właściwości, wystarczy gotować go na parze przez maksimum 3/4 minuty.

Potencjalne właściwości antynowotworowe warzyw z rodziny krzyżowych, w tym jarmużu, skłoniły naukowców Kim oraz Parka do badań dotyczących tradycyjnej diety azjatyckiej. Teza została potwierdzona! Okazało się, że warzywa te odgrywają ważną rolę w przypadku zachorowalności na nowotwory- rak żołądka, jelita grubego, płuc, prostaty, pęcherza moczowego, piersi, a także błony śluzowej macicy.