Witamina C – właściwości dla organizmu

Udostępnij

Praktycznie każdy z nas słyszał, że witamina C, zwana także kwasem askorbinowym, wpływa na poprawę odporności człowieka. Właściwości kwasu askorbinowego są wykorzystywane nie tylko w medycynie. Witamina C ma duży wpływ na poprawne funkcjonowanie ciała ludzkiego, ponieważ bierze udział w wielu procesach, które zachodzą w naszych organizmach. Jednak nie jest to jedyna zaleta przyjmowania tego związku. Jakie właściwości posiada witamina C i co nam da jej regularne przyjmowanie?

Witamina C w kosmetologii

Już od jakiegoś czasu witamina C jest powszechnie używana w kosmetologii, głównie dlatego, że zwalcza wodne rodniki, dzięki czemu przeciwdziała starzeniu się skóry. Kwas askorbinowy odgrywa także ważną rolę w procesie syntezy kolagenu. Kolagen to bardzo ważne białko, które odpowiada  między innymi za elastyczność i jędrność naszej skóry. Niestety, po 25 roku produkcja kolagenu w organizmie człowieka gwałtownie spada. Jeżeli walczymy z licznymi przebarwieniami, to także warto wypróbować witaminę C. Obecnie na rynku można znaleźć wiele ampułek z płynną witaminą C, które regularnie stosowane mogą mieć bardzo korzystny wpływ na naszą cerę. Kosmetolodzy zalecają stosowanie kwasu askorbinowego w przypadku rozszerzonych naczynek, przebarwień, trądziku różowatego, szarej, ziemistej cery oraz utraty jędrności skóry.

Witamina C na odporność – obalamy mit

Już od wielu lat witamina C stosowana jest na odporność. Często słyszymy, że w  przypadku przeziębienia bądź infekcji należy wziąć witaminę C i choroba szybciej minie. Amerykańscy naukowcy przeprowadzili w 2007 roku badania, które skutecznie obaliły ten mit. Rezultaty przeprowadzonego eksperymentu pokazały, że przyjmowanie witaminy C w trakcie infekcji nie skraca czasu jej trwania. Jeżeli przyjmowaliśmy kwas askorbinowy regularnie przed wystąpieniem infekcji, to wtedy skraca on czas trwania przeziębienia o 8 % u dorosłych i 14 % u dzieci. Ciekawe natomiast okazało się to, że witamina C znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji u osób, które regularnie trenują lub uprawiają sporty zawodowo.

niedobór witaminy C

Niedobór witaminy C – objawy

Nasz organizm wysyła nam najróżniejsze sygnały, jeżeli zaczyna mu brakować jakiegoś minerału bądź witaminy. Jakie są zatem objawy niedoboru witaminy C? Przede wszystkim może to być niedokrwistość, rozwój szkorbutu, brak apetytu, osłabienie oraz szybkie męczenie się, krwawiące dziąsła, trudności w gojeniu się ran, skłonność do pojawiania się siniaków, a także bóle mięśni i stawów. Zapotrzebowanie organizmu na witaminę C może wzrastać przy długotrwałym wysiłku fizycznym. Warto suplementować witaminę C także w przypadku biegunki oraz wymiotów.

Przedawkowanie witaminy C

Nasz organizm może cierpieć nie tylko z powodu niedoboru witaminy C, ale także jej przedawkowania. Warto pamiętać, że zbyt duże dawki kwasu askorbinowego, mogą doprowadzić do odkładania się kamieni w układzie moczowym, zakwaszenia moczu oraz zaburzeń żołądkowo-jelitowych takich jak nudności, bóle brzucha, wymioty i biegunki.