Właściwości zdrowotne buraka. Dlaczego powinieneś jeść go codziennie?

Udostępnij

Burak nie tylko jest pyszny, ale ma wiele właściwości zdrowotnych. Jego antyoksydanty chronią nasze komórki przed uszkodzeniami. Zwiększają również poziom antyoksydantów we krwi oraz rozszerzają naczynia krwionośne. Przeciwutleniacze buraka dbają o mózg, krew i mogą chronić nas przed rakiem. Dodatkowo przydadzą się wszystkim, którzy dbają o swój wygląd. To tylko kilka spośród wielu korzyści, jakie oferuje to niepozorne warzywo. Czytaj dalej aby poznać najważniejsze właściwości zdrowotne buraka!

Burak - jakie wartości odżywcze ma w sobie?

Czerwony burak jest jednym z najzdrowszych pokarmów rosnących w Polsce. Jest doskonałym źródłem witaminy C, która ma liczne korzyści dla zdrowia. Ponadto, zawiera bogactwo przeciwutleniaczy i fitoskładników, co czyni go idealnym pokarmem dla zdrowej diety. Burak jest silnym przeciwutleniaczem, który może zapobiec wielu chorobom. Zawiera również cenny, nieorganiczny azotan. Co więcej stanowi prawdziwą kopalnię cennych substancji odżywczych. Są to między innymi:

• betaina
• flawonoidy
• azotany
• polifenole
• saponiny
• potas
• wapń
• magnez

właściwości zdrowotne buraka

Dlaczego powinieneś jeść buraki?

Burak zawiera wiele substancji bioaktywnych, w tym antyoksydanty, folacyny i witaminy z grupy B. Jego niska wartość kaloryczna stanowi sporą zaletę dla osób dbających o figurę. Burak składa się głównie z cukrów i błonnika. Jego właściwości zdrowotne przypisywane są różnym częściom warzywa, głownie liściom i korzeniom. Burak zawiera substancje, które działają przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwzapalnie. Ponadto, buraki pomagają zadbać o zdrowe włosy i piękną cerę. A najlepsze jest to, że są pyszne i łatwe do włączenia do swojej diety.

Właściwości zdrowotne buraka profilaktyce nowotworowej

Badania nad burakiem wykazały, że może on zmniejszyć proliferację komórek rakowych. Burak jest bogaty w betaninę, która stanowi wysoce skuteczną broń wobec komórek rakowych. Naukowcy mają nadzieję, że burak będzie w przyszłości stosowany jako środek wspomagający leczenie różnych rodzajów nowotworów. Jeśli te badania będą kontynuowane, będziemy mieć więcej wiadomości o naturalnej profilaktyce nowotworowej. Na moment obecny wiadomo, że regularne picie soku z buraka pozytywnie wpływa na układ krwionośny, także pacjentów onkologicznych.

sok z buraka - cenne źródło witamin

Jedzenie buraków obniża ciśnienie krwi - fakt czy mit?

Zgodnie z doniesieniami Dr Michaela Mosleya, brytyjskiego badacza, spożywanie buraków obniża ciśnienie krwi. Wnioski oparte są na małym badaniu, w którym przyjrzano się efektom picia 250 mililitrów soku z buraków dziennie przez cztery tygodnie. Chociaż wielokrotnie zwrócono uwagę na właściwości zdrowotne buraka na ciśnienie krwi brakuje dalszych badań na wyjaśnienie tej teorii. Należy ustalić co dokładnie odpowiada za taki skutek dla organizmu.

Sok z buraka - wpływ na krew i mózg

Oprócz obniżenia ryzyka chorób układu krążenia, buraki mają inne zaskakujące korzyści zdrowotne. Zawierają związki znane jako azotany, które rozszerzają naczynia krwionośne. Może to zmniejszyć wysokie ciśnienie krwi i poprawić krążenie. Zwiększa to przepływ krwi do płata czołowego mózgu, który jest odpowiedzialny za myślenie, podejmowanie decyzji i pamięć podręczną.

Na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley przeprowadzono badania odnośnie właściwości buraka. Wyniki wykazały, że osoby, które spożywały buraki codziennie przez 4 tygodnie, miały 9% większy przepływ krwi do płata czołowego mózgu niż osoby, które nie jadły tych warzyw wcale. Wniosek jest prosty, pij sok z buraka każdego dnia!

propozycja zdrowego posiłku z burakiem

Kto nie powinien jeść buraków?

Burak jest uważany za jedno z najzdrowszych polskich warzyw ze względu na swoje unikalne właściwości. Po obróbce termicznej jego indeks glikemiczny wzrasta jednak do poziomu 65, co stanowi wysoką wartość. Z tego powodu przetworzonych buraków nie powinni nadużywać cukrzycy i wszyscy ci, którzy dbają o poziom cukru we krwi. Warto jednak wiedzieć, ze indeks glikemiczny surowego buraka wynosi zaledwie 30 punktów. Takie IG jest uważane za niskie i bezpieczne. Polecamy zatem jedzenie w jak najmniej przetworzonej formie.

Zobacz także: owoce i warzywa o niskim indeksie glikemicznym

Komentarze (0)

Zostaw komentarz